Artikler

Work-life balance: 5 tips til en mer effektiv arbeidsdag

For å oppnå en god balanse mellom jobb og livet sånn ellers, såkalt work-life balance (i mangel av et godt norsk ord), er det viktig å legge til rette for at arbeidsdagen blir så sømløs som mulig. Det er jo tross alt de effektive timene med arbeid som virkelig teller.
To rosa og grønne skyer på hver sin vektskål. For å illustrere work life balance

Å effektivisere arbeidstiden er lettere sagt enn gjort. Men, det er klart vi har noen gode tips i ermet! I effektivitetens navn holder vi det kort – i hvert fall om du skumleser mellomoverskriftene.

Disclaimer: Det finnes ingen snarveier til hverken en mer effektiv arbeidsdag eller work-life balance, men du kan gjøre det litt lettere å fokusere på det du skal. Selvdisiplinen får vi ikke gjort noe med. Om tipsene er Microsoft-relatert? Eh ja. (Bruker du ikke Microsoft sine tjenester er det bare å lese videre for inspirasjon).

1. Skriv ned alt du skal gjøre 👩‍💻

App: To Do

Hvor mange ganger har du ikke tenkt at du skal gjøre noe så snart du er ferdig i møtet for så å glemme det rett etterpå? En to do-liste som du har lett tilgjengelig er rett og slett skikkelig smart! Last ned Microsoft sin to do-list! Her kan du lage så mange lister du bare vil – men prøv å begrens deg så du ikke sparker bein på hvor genial denne appen er.

Som med alle andre to do-lister er det viktig å dele opp hvert punkt i flere delmål – eller små milepæler.

Følelsen av å stryke ut noe med penn og papir er det kanskje lite som slår, men det magiske plinget du får av å sjekke av punkter på Microsofts to do-list kiler godt i hjernen, og kan nesten måle seg med penn på papir – spør du oss.

Psst. Jo flere delmål du lager deg, jo flere ganger får du høre det tilfredsstillende plinget! ✔️

2. Del planer, ideer og oppgaver med andre 🤝

App: Planner

Gode planer er til for å deles! Ved å gjøre ideer og oppgaver du jobber med synlig for hele teamet ditt, blir det utrolig mye enklere å samarbeide. Kanskje har de planlagt noe lignende som dere kan kombinere for å være effektive og kreative sammen?

I Planner oppretter du kort for hver oppgave du jobber med, og fyller kortet med alt av informasjon som både du og resten av teamet ditt trenger for å lykkes med å fullføre den. Dokumenter, bilder og sjekklister – you name it!

Du kan velge mellom liste-visning, kalender-visning, rutenett og diagrammer – rett og slett noe som kan passe for alle og enhver. Planene kan legges inn i din Outlook-kalender for den ultimate oversikt.

Liker du Trello, men vil utforske Microsoft sine muligheter? Da er Planner faktisk midt i blinken for deg!

3. Sett av tid til fokusarbeid 🎧

App: Viva Insights

Sett av tid i kalenderen din til å jobbe med det som krever dyp konsentrasjon. Se for deg at dagen din er helt åpen, du har ingen møter, bare et hav av tid til å endelig få gjort unna alt du har utsatt i én uke allerede. Men så – møteinnkallelsene renner inn, alle vil jo ha en bit av deg når du endelig er ledig. Så da var det bare å utsette gjøremålene enda en uke, eller? 

Hvis du har ledige stunder i kalenderen er det lurt å booke deg selv inn til litt fokusarbeid rimelig kjapt. Det kan være vanskelig å prioritere denne tiden selv, men heldigvis kan du få noen andre til å gjøre det for deg – nemlig Viva Insights.

Viva Insights fokuserer på å forbedre din trivsel, produktivitet og engasjement. Appen gir deg innsikt i hvilke vaner du har, hvor mye møtetid, fokusperioder og pauser du har. Den unike innsikten du får her hjelper deg å forstå dine egne arbeidsmønstre. Kanskje det er på tide å kutte i unødvendige møter som tar mer energi enn det gir?

4. Finn AI-verktøyene som hjelper deg å bli mer effektiv 🦾

App: Copilot

I det store utvalget av AI-verktøy for kreativitet og produktivitet, som bare fortsetter å vokse, er det lett å bli overveldet.

For kreativitet kan vi anbefale flere apper som Midjourney, Dall-e, open-ai og lignende. Men skal du teste én smart integrasjon i arbeidshverdagen din anbefaler vi å teste Copilot. Copilot er gjennomgående i alle Microsoft verktøy, og du kan gjøre flere ting litt enklere, i alt fra Word til Excel og Teams. Med Copilot får du full utnyttelse av Microsoft sine tjenester.

Her er noen tips til hvordan du kan øke produktiviteten i Teams-møter med Copilot i Teams.

5. Husk å ta pauser 💆‍♀️

Okei, vi sa kanskje at vi ikke skulle snakke om søvn og sånn – men, dette er viktig: Ta pauser.

Det finnes ingen app for dette. Eller, Headspace og Calm kan nok hjelpe deg å koble av – men det er du som må klappe sammen pc´n og hvile øynene og hjernen. Det skal ikke så mye til, 5 minutter med jevne mellomrom er nok.

Når får du egentlig de beste ideene? Når du ikke sitter foran skjermen, vel!

Da gjenstår det bare å ønske lykke til med selvdisiplinen!

Tipsene er generelle prinsipper som kan tilpasses enhver arbeidsplass, uavhengig av hvilke digitale verktøy som brukes. Selv om eksemplene og anbefalingene i artikkelen er spesifikke for Microsoft-tjenester, kan lignende funksjonalitet og verktøy være tilgjengelige i andre plattformer.
Selv om artikkelen nevner spesifikke Microsoft-verktøy, som To Do, Planner, og Viva Insights, er konseptene bak tipsene universelle. Dersom du ikke har tilgang til To Do appen fra Microsoft er det viktigste her å bare skrive ned alt du skal gjøre, om det så er penn på papir, slik at du ikke glemmer det.
Det er vanlig å føle at man ikke har nok tid til å prioritere fokusarbeid i en travel arbeidshverdag. Men å sette av tid til fokusarbeid kan faktisk bidra til å øke produktiviteten på lang sikt ved å redusere distraksjoner og forbedre kvaliteten på arbeidet. Forsøk å identifisere tidspunkter i løpet av dagen hvor du kan blokkere av tid til uavbrutt arbeid, og prøv å kommunisere dine fokusperioder til kollegaer og ledelse for å sikre at de blir respektert.
Del gjerne:

Flere imponerende enkle artikler

Vi gjør de digitale stegene for deg - imponerende enkelt!