Social Media Days 2021

- Fordi vi tar sosiale medier på alvor

Det er ingen hemmelighet at det er på sosiale medier det meste skjer om dagen, og har gjort i flere år allerede. Teknologien utvikler seg raskere enn tiden det tar å kjøre fra bostedet ditt til arbeidsplassen i rushtrafikken. Følgelig også trendene i sosiale medier, hvis ikke enda raskere.

Hva er Social Media Days?

For å henge med på utviklingen er det klart at vi må delta på Social Media Days. For deg som ikke vet hva Social Media Days er, så er det en arena hvor Norges mest anerkjente kommunikasjonsarbeidere samles for å dele erfaringer og å bli inspirert. Det er en to-dagers konferanse fullspekket med foredragsholdere fra kjente byråer, som gir oss innblikk i analyser og statistikk innenfor de sosiale plattformene vi har i dag. I tillegg til å vise mange caser, ment for å inspirere oss til å tenke litt utenfor boksen.

Vi vet hvem vi er og hva vi gjør. Vet du?

Vi i Bravo vet hva vi arbeider med og hva som er kjernen i vårt daglige virke; å hjelpe bedrifter med digital infrastruktur. Det betyr å gjøre det mye enklere, enn mange først har inntrykket av når man skal gjennomgå en digital transformasjon eller anskaffe et møterom hvor både Zoom og Teams skal fungere sømløst. Ja, vi gjør faktisk det meste som har med digitalisering å gjøre. Det vi elsker aller mest er å drifte den digitale infrastrukturen til bedrifter, slik at bedrifter slipper å tenke på om møterommet fungerer i dag, eller hvorfor PC`en din ikke vil koble seg opp til printeren. Vi vet dette. Men, hvordan kan vi få andre til å bli like klar over hvem vi er og hva vi gjør, som vi er selv? Det er det blant annet Social Media Days kan hjelpe oss med.

Trendene i året som kommer

  • Vi er i dag vitne til det vi kan kalle et paradigmeskifte. Før så gikk vi ut for å handle, aktiv på leting, til å hele tiden handle fordi vi blir eksponert for varer hele tiden, gjennom sosiale medier.
  • Vi ble tidligere lært om viktigheten av micro targeting. Nina Hareide fra Facebook mener at mikro segmentering og mikro targeting gir mikro resultater. Det vil si at i året som kommer er det viktig å segmentere bredt. Hun foreslår i tillegg; en kampanje som har bred segmentering, og sette en frekvens på to ganger i uken.
  • En annen spådd trend som går igjen blant flere av foredragsholderne er det å snakke med mennesker som mennesker, ikke mennesker for å selge! Kommunikatører må i dag i langt større grad kommunisere emosjonelt. Hvorfor det? 95% av de menneskene du når med ditt budskap er ikke i markedet for å handle i snar fremtid. Derfor er det viktig å skape en ekte relasjon med mottagerne, slik at når de begynner en kjøpsprosess, har de din bedrift i bakhodet. Sist, men ikke minst så begynner en kjøpsprosess mye lenger før det man tidligere har antatt.
  • Youtube har blitt verdens nest største søkemotor i form av video deling. De øker hele tiden i antall søk, og med mennesker som abonnerer på influencere og bedrifter de ser på som interessante. Av den grunn er det en både god og viktig kanal å være synlig på. Det være seg om du vil dele videoer fra prosjekter bedriften din jobber med, eller deling fra de ansattes hverdag.
  • En siste trend vi mener det er viktig å få med seg er «need for speed» i kommunikasjonen på sosiale medier. Visste du at hver dag scroller vi gjennom newsfeeden Frihetsgudinnen i lengde? Vi bruker rundt 8 sekunder på en post før vi scroller videre. Hva forteller dette oss? Vi må bruke mer farger, grafikk, lyd og video for å fange oppmerksomheten!
     

Mot en ytterligere forbedret kundereise

  • I dag ser vi også veldig mange som hopper på trender på sosiale medier. Ivor Murtic, Managing Director i Meltwater forteller om fellen ved å hoppe på en trend for sent. Det kan fort resultere i en flopp, dersom bedriften skal hoppe på en viral trend og er bare én dag for sen. Derfor; hvis du skal følge en trend for å vise at bedriften følger med i tiden, don`t be to late. Husk at det som kjennetegner en trend er at den forsvinner like fort, som den kom.
  • En annen felle er å spy ut content i sosiale medier uten å forsikre seg om at mottageren vet hvem avsender er. Tim Nilo partner i Askeladden & Co forteller at av 100 mulige kunder er det kun 40%, som forstår at det er en annonse de blir eksponert for. Det grunnet annonse trøtthet, noe som er veldig farlig for noen som ønsker å øke kjennskap til brandet sitt. Det er ytterligere kun 16% av de 100, som forstår at de blir utsatt for reklame, i tillegg til å skjønne fra hvem. Han påstår derfor at tilfeldige banner annonser her og der er bortkastet.

Når det er sagt fortalte Tone Helene Angsund, konsulent for Trigger at ønsker du å bygge kjennskap til en bedrift kan bannerannonser komme særdeles godt med. I vår bransje betyr det i praksis at hvis vi ser en artikkel i eksempelvis DN, hvor artikkelen inneholder utfordringer med hybride møterom eller utfordringer knyttet til implementering av nye IT-systemer, kan vi publisere banner annonser der og da i nyhetsmediet. Det forutsetter imidlertid at man er svært rask på foten og man raskt kan snu seg rundt, samt inneha den kompetansen som skal til for å få dette publisert på kort tid.

Disse punktene er det vi tar med oss fra årets Social Media Days og videre inn i arbeidet med å nå alle dere. Fordi vi vil ta sosiale medier på alvor, og vi vil ta dere på alvor.

Husk at hvis det er noe du savner på vår hjemmeside eller noen av våre sosiale plattformer, fyr av en mail til oss på post@bravosteps.no. Vi vil gjerne høre om hva du vil se mer av!

Vi blir glade hvis du vil følge oss på sosiale medier!

Del gjerne:

Vi kan hjelpe deg med den digitale infrastrukturen, enten du er en liten eller stor virksomhet. Ta kontakt så kommer vi raskt tilbake til deg!