Cinemateket - ikke din typiske kino.

«I forkant av prosjektet var vi litt redde for at det skulle bli for kommersielt og in your face med alle skjermene ute i publikumsarealet. Vi hadde flere møter internt hvor vi diskuterte hvordan vi skulle bruke skjermene og hvor mye plass de skulle ta. Men det har blitt løst så bra. Vi er skikkelig fornøyde!» forteller markedsansvarlig Nina Bull.

I Dronningens gate 16 i Oslo, ligger en kino litt utenom det kommersielle – nemlig Cinemateket. Etter en relativt ny profilutvikling var det på tide å pusse opp lokalene i tråd med den visuelle profilen, hvor vi i Bravo bidro med løsningsdesign av skjermer og lyd.

Bilde av 75'' LED-skjerm i foajeen hos Cinemateket

Med mål om å styrke filmkulturen.

Cinemateket, som drives av Norsk filminstitutt, har som mål å styrke filmkulturen i Norge ved å stimulere interessen for filmkunst og filmhistorie, og skal oppfylle kulturelle og pedagogiske målsetninger.

«Vi er en klassisk kino med fokus på filmopplevelsen til publikum. Med klassisk mener jeg at vi forsøker å vise filmen slik den er ment til å vises, fra alle perioder. Fra tidlig stumfilm-tid til nye art-house filmer. Vi jobber hele tiden med å utvikle konseptet vårt, og ønsker å være et åpent og tilgjengelig kulturhus,» forteller Gunnar Bangsmoen som er seksjonsleder for kinotekniske tjenester.

Den nye profilen til Cinemateket, som ble utviklet av Snøhetta i 2018, har tydelig distinkte farger i sort, rødt og hvit. Nina Bull, hadde tydelige visjoner om at skjermene skulle være et tilskudd som gjør hverdagen litt enklere, og at daglige gjøremål som å endre informasjon på skjermene går litt mer på automatikk – uten at det ble for prangete.

I resepsjonen får du full oversikt over programmet, som oppdateres i sanntid.
Bilde av 75'' LED-skjerm i foajeen hos Cinemateket
Foajeens blikkfang er den 130' LED-skjermen fra Samsung som rommer både program og aktuelle filmers identitet.

Vil skjermbruken gå på akkord med den ukommersielle profilen?

En felles bekymring for Cinemateket, som tidligere har brukt mye print og plakater i sin markedsføring, var overgangen til å plutselig ha så mange skjermer i publikumsarealet. Ville det bli for mye, og for kommersielt?

«Før var alt veldig manuelt, så nå ville vi ha noe som var enkelt å bruke og responderte raskt når vi endret innhold på skjermene. I tillegg var det veldig viktig å kunne synkronisere kalenderen med programoversikt til skjermene, slik at dette går på automatikk. Midt i alt dette er det også utrolig viktig at den visuelle profilen og innholdet på skjermene er så likt som mulig,» forteller Bull.

Prosjektleder hos Bravo, Stian Andersson, er tydelig i fokuset på å unngå det kommersielle preget, og at skjermene nærmest skulle gli sømløst inn i landskapet.

«For oss i Bravo var det viktig å bruke tid på å forstå Cinematekets behov, og planlegge løsningene godt i forkant av installasjon. Profilen de har brukt tid og ressurser på å utvikle, måtte tilpasses signagesystemene. Vi tok rett og slett profilen og overførte den fra print til signageverden, for at det skulle bli så likt som mulig og enkelt å håndtere,» forklarer Stian Andersson.

Han forteller videre at kundene til Cinemateket står i sentrum. Kinogjengerne som oppsøker Cinemateket ønsker gjerne en kinoopplevelse som er litt annerledes enn hos andre kinoer i byen.

Fordelen med skjermer i publikumsarealet fremfor print er jo nettopp det at man kan være kreativ på en litt annen måte, og spille på de dynamiske flatene med bilde, lyd og lys for å sette den riktige stemningen for filmen du skal se.

Helhetlige inntrykk i kundereisen.

Enten om du har bladd i katalogen til Cinemateket eller bestilt billetter på nettsiden, skal du kjenne deg igjen når du kommer inn i lokalene.

«Den store LED-skjermen er helt fantastisk. I profilen vår ligger det at vi skal bruke bildene fra filmene vi viser – det er veldig viktig. Bildene kommer veldig fint til uttrykk på LED-skjermen hvor ¾ av skjermen er bilde, ellers får du fullstendig oversikt over kalenderen. Veldig blikkfang og veldig gjenkjennelig,» understreker Nina Bull.

Cinematekets profil beveger seg sømløst fra digitalt til print.

Styrket intern kommunikasjon.

I tillegg til skjermene i publikumsarealet, har vi i Bravo levert møteromsløsninger til 16 møterom, og skjermer til 7 multirom som du finner i kontorlokalene til NFI og Cinemateket.

En annen positiv effekt Nina Bull legger godt merke til, er effekten av skjermene som ble installert i kontorlandskapets sosiale soner hos NFI og Cinemateket, hvor informasjon og kalender over interne aktiviteter blir publisert:

«Det har vært en utfordring for Cinemateket å synes blant ansatte i NFI fordi vi driver med så veldig mange forskjellige ting. Det at vi fikk hengt opp digitale skjermer med programinnhold i ulike sosiale soner, slik at alle kan se hva som står på programmet dag for dag – det er jeg kjempefornøyd med. Det øker bevisstheten om at det skjer noe i publikumsarealene, samtidig som man sitter og jobber med saksbehandling inne i kontorlokalene.»

Med infoskjermer i sosiale soner som feks kjøkkenet, holder alle seg oppdatert på ulike aktiviteter som finner sted i publikumsarealene.

Bravo har blant annet levert løsningsdesign og installasjon av:

limegrønn ikon som viser ordet Bravo i morsekode

Kunde: Cinemateket

Del gjerne:

Trenger du hjelp til IT i din virksomhet?
Ta kontakt med oss så kommer vi raskt tilbake til deg!