Til forsiden
  1. Forside
  2. /Kundehistorier
  3. /Cinemateket: ikke din typiske kino

Cinemateket: ikke din typiske kino

«I forkant av prosjektet var vi litt redde for at det skulle bli for kommersielt og in your face med alle skjermene ute i publikumsarealet. Vi hadde flere møter internt hvor vi diskuterte hvordan skjermene skulle brukes og hvor mye plass de skulle ta. Men det har blitt løst så bra. Vi er skikkelig fornøyde!» forteller markedsansvarlig Nina Bull.

  • Digital skilting
  • Møterom
  • Sosiale soner
Cinemateket: ikke din typiske kino

Hensikt

Implementere ny visuell identitet gjennomgående i lokalene til Cinemateket ved hjelp av digitale flater.

Kunde

Cinemateket

Leverandører

Samsung og Poly Studio

Møterom

16

Multirom

7

I Dronningens gate 16 i Oslo, ligger en kino litt utenom det kommersielle – nemlig Cinemateket. Etter en relativt ny profilutvikling var det på tide å pusse opp lokalene i tråd med den visuelle profilen, hvor vi i Bravo bidro med løsningsdesign av skjermer og lyd i publikumsarealene, samt nye møterom.

Leveranse

Samsung

Publikumsområder

130” LED-skjerm i foajé, hovedskjerm for informasjon om filmer og arrangementer.

75” og 43” infoskjermer strategisk plassert for oppdatert programinformasjon.

Utendørs signage-løsning for tydelig kommunikasjon til besøkende.

Samsung & Poly Studio

Møterom

Installert 16 møterom og 7 multirom

85” og 55” skjermer. Poly Studio videobar og Lenovo docking-stasjoner.

Bookingpaneler (Logitech Tap Scheduler) utenfor alle møterom for enkel romreservasjon.

Samsung

Internkommunikasjon

Skjermer i sosiale soner og kontorlandskap for:

  • Intern informasjonsdeling
  • Kalenderoversikt
  • Programvisning

Med mål om å styrke filmkulturen.

«Vi er en klassisk kino med fokus på filmopplevelsen til publikum. Med klassisk mener jeg at vi forsøker å vise filmen slik den er ment til å vises, fra alle perioder. Fra tidlig stumfilm-tid til nye art-house filmer. Vi jobber hele tiden med å utvikle konseptet vårt, og ønsker å være et åpent og tilgjengelig kulturhus,» forteller Gunnar Bangsmoen som er seksjonsleder for kinotekniske tjenester.

Den nye profilen til Cinemateket, som ble utviklet av Snøhetta i 2018, har tydelig distinkte farger i sort, rødt og hvit. Nina Bull, hadde tydelige visjoner om at skjermene skulle være et tilskudd som gjør hverdagen litt enklere, og at daglige gjøremål som å endre informasjon på skjermene går litt mer på automatikk – uten at det ble for prangete.

Vil skjermbruken gå på akkord med den ukommersielle profilen?

En felles bekymring for Cinemateket var overgangen fra print og plakater, til å plutselig ha så mange skjermer i publikumsarealet. Ville det bli for kommersielt?

«Før var alt veldig manuelt, så nå ville vi ha noe som var enkelt å bruke og responderte raskt når vi endret innhold på skjermene. I tillegg var det veldig viktig å kunne synkronisere kalenderen med programoversikt til skjermene, slik at dette går på automatikk. Midt i alt dette er det også utrolig viktig at den visuelle profilen og innholdet på skjermene er så likt som mulig,» forteller Bull.

Prosjektleder hos Bravo, Stian Andersson, er tydelig i fokuset på å unngå det kommersielle preget, og at skjermene nærmest skulle gli sømløst inn i landskapet.

«For oss i Bravo var det viktig å bruke tid på å forstå Cinematekets behov, og planlegge løsningene godt i forkant av installasjon. Profilen de har brukt tid og ressurser på å utvikle, måtte tilpasses signagesystemene. Vi tok rett og slett profilen og overførte den fra print til signageverden, for at det skulle bli så likt som mulig og enkelt å håndtere,» forklarer Stian Andersson.

Han forteller videre at kundene til Cinemateket står i sentrum. Kinogjengerne som oppsøker Cinemateket ønsker gjerne en kinoopplevelse som er litt annerledes enn hos andre kinoer i byen.

Bravo AS
Sitat

Fordelen med skjermer i publikumsarealet fremfor print er jo nettopp det at man kan være kreativ på en litt annen måte, og spille på de dynamiske flatene med bilde, lyd og lys for å sette den riktige stemningen for filmen du skal se.

Stian Andersson

Key Account Manager

Helhetlige inntrykk i kundereisen.

Enten om du har bladd i katalogen til Cinemateket eller bestilt billetter på nettsiden, skal du kjenne deg igjen når du kommer inn i lokalene.

«Den store LED-skjermen er helt fantastisk. I profilen vår ligger det at vi skal bruke bildene fra filmene vi viser – det er veldig viktig. Bildene kommer veldig fint til uttrykk på LED-skjermen hvor ¾ av skjermen er bilde, ellers får du fullstendig oversikt over kalenderen. Veldig blikkfang og veldig gjenkjennelig,» understreker Nina Bull.

Styrket intern kommunikasjon.

I tillegg til skjermene i publikumsarealet, har vi i Bravo levert møteromsløsninger til 16 møterom, og skjermer til 7 multirom som du finner i kontorlokalene til NFI og Cinemateket.

En annen positiv effekt Nina Bull legger godt merke til, er effekten av skjermene som ble installert i kontorlandskapets sosiale soner hos NFI og Cinemateket, hvor informasjon og kalender over interne aktiviteter blir publisert:

«Det har vært en utfordring for Cinemateket å synes blant ansatte i NFI fordi vi driver med så veldig mange forskjellige ting. Det at vi fikk hengt opp digitale skjermer med programinnhold i ulike sosiale soner, slik at alle kan se hva som står på programmet dag for dag – det er jeg kjempefornøyd med. Det øker bevisstheten om at det skjer noe i publikumsarealene, samtidig som man sitter og jobber med saksbehandling inne i kontorlokalene.»

Astronaut

Månedlig IT-magi rett i innboksen?

Meld deg på nyhetsbrevet vårt så får du nyttige tips og triks en gang i måneden!

Del gjerne videre med andre!

Del på FacebookDel på XDel på LinkedIn