Gutta på Haugen: Digital signage i en tradisjonsrik delikatessebutikk.

Med en ny digital skjerm i butikken på CC Vest skaper Gutta på Haugen rom for å fortelle de gode historiene, og formidle de beste tilbudene. I tillegg er det en god plattform for å skape interaksjon og dialog med kundene som kommer inn i butikken. 

Men, hvordan går man frem for å integrere en digital skjerm i en butikk som har lange tradisjoner, og som helst ikke ønsker at det roper “digital skjerm”?

– Som gründer og kremmer-sjel, er det mye som skjer i løpet av en arbeidsdag. Nå som vi har gått fra én butikk til fem, handler det om å bygge en organisasjon og legge til rette for at vi kan etablere oss godt i flere filialer i fremtiden, forteller Ian Skattum som er alt-mulig-mann og investor i Gutta på Haugen.

Startskuddet for høsten går av med tilbud på Mont d’Or som flyr ut av hyllene, og telefonen til Skattum ringer i ett sett.

For oss har det vært et stort steg å komme i gang med digitale skjermer. Det handler om å vise seg frem og være synlig, uten å gå på bekostning av vår identitet som du ser tydelig i butikken på for eksempel St Hanshaugen.

Det ligger i detaljene.

Gutta på Haugen startet sin første butikk på St. Hanshaugen i 1994 og feirer dermed 30 år nå i 2024. Totalt har de fem butikker i Oslo, i tillegg til nettbutikken hvor du kan klikke hjem deilige oster, spekemat og annen kvalitet-snacks. Du finner Gutta på St. Hanshaugen, Mathallen, VIA Vika, Nordstrand og CC Vest. (Det er sistnevnte som har blitt pilotprosjekt for bruk av digitale skjermer i butikkene.)

Hvert produkt har sin historie, som de formidler i sosiale kanaler, nyhetsbrev og selvfølgelig i butikkene gjennom fagfolkene som jobber i de ulike filialene.

– Folk er opptatt av gode kampanjer og happenings, så vi prøver å tilrettelegge for aktiviteter i butikkene våre med smakinger og besøk av produsenter,” forteller Skattum.

(Hot tip! Hver fredag serveres det grilled cheese i butikken på VIA Vika).

Det er nettopp de gode historiene, arrangementene, fagkunnskapen og håndverket som ligger bak hvert eneste produkt, som Gutta på Haugen ønsker å fortelle. Den digitale skjermen i butikken på CC Vest, er en ny og effektiv kanal for å formidle akkurat dette.

Tradisjonsrike delikatesser møter digital skjerm.

“It’s like a moving poster,” svarer Lee begeistret når vi spør hva han synes om den digitale skjermen. Han har jobbet i butikken siden den åpnet og kjenner den godt.

I likhet med Skattum var han også skeptisk til om det skulle bli for digitalt preg på interiøret med skjermen i butikk – men tvert om. 

I samarbeid med arkitektene i Kringsjaa laget vi en skreddersydd løsning for butikkveggen på CC Vest. Med spesialtilpasset pull-out veggfeste, for å klikke skjermen på plass, ser det faktisk ut som en plakat der den skinner i inngangspartiet.

Lee bruker skjermen mye i interaksjon med kundene, og forteller at det skaper et naturlig rom for mersalg.

I like that the screen is elegant – like a live theatre. We don’t want anything to be static. The shop is like a moving tetris with all these tasteful products, and the screen represents that in a lot of ways.

Bravo x Gutta på Haugen.

Digitale skjermer i butikk har flere fordeler, én av dem er at det blir lettere å bytte ut innhold på skjermen – i motsetning til å trykke opp plakater.

I tillegg gir det rom for å være mer kreativ og spontan i kommunikasjonen. Når Gutta på Haugen har eventer i butikken, er det enkelt å formidle det til andre handlende på senteret med skjermen som et realt blikkfang (i tillegg til en prima plassering ved hovedinngangen).

– Bravo har vært tålmodige og løsningsorienterte. Det har vært litt frem og tilbake i prosessen, men det har vært viktig for oss å bli trygge på løsningen. Vi er godt fornøyde, og nå har vi løsningen på hvordan eventuelt nye skjermer kan implementeres i butikkene, oppsummerer Skattum om samarbeidet med teamet i Bravo.

Vi i Bravo gleder oss til å følge opp pilot-prosjektet og ta fatt på nye prosjekter sammen med Gutta på Haugen.

Fordeler ved bruk av skjerm i butikk.

Fotograf: Oda Hveem

Interiørarkitekt: Kringsjaa

Ser du på mulighetene for å sette opp skjerm i din butikk? Ta kontakt med oss her så lager vi en løsning som passer både ditt behov – og ditt budsjett.

Del gjerne:

Trenger du hjelp til digital skilting i din virksomhet?
Ta kontakt med oss så kommer vi raskt tilbake til deg!