Ullevaal x Bravo: Driftssikker LED-skjerm på banen.

– Nå har vi et produkt med lang forventet levetid, er langt enklere å vedlikeholde og bildet på flatene er av ypperste klasse – både med det blotte øyet, så vel som på TV og i videoopptak, forteller Jørgen Søgård om resultatet av nye LED på Ullevaal Stadion.

Kort beskrivelse av prosjektet.

1. Logistikk - ny LED, nytt tak, ny asfalt og nysådd gress

En utfordring i prosjektet med å få opp LED-skjermene var at vi ikke var den eneste aktøren på banen. Flere elementer på Ullevaal skulle pusses opp samtidig:

  • Tak tribune Syd
  • Asfaltering indre bane
  • Elektrisk anlegg
  • Nytt gress på banen

Dette resulterte til stramme tidsfrister og en del logistikk. Fremdrifts- og milepælsplan ble lagt av Ullevaal i forkant, og her ble det noe avvik fra opprinnelig plan. Vi i Bravo har lang erfaring med kommunikasjon med andre entreprenører, og ble sammen med Ullevaal enige om å tilpasse oss de andre arbeidene raskt.

Logistikkutfordringen løste Bravo på en meget god måte, takket være både god prosjektledelse og dialog med undertegnede, og ikke minst meget tålmodige og dyktige teknikere, som tilpasset seg behovene til de andre prosjektene.

Portrettfoto av Jørgen Søgård som er AV-ansvarlig hos Ullevaal.

2. Demontering og resirkulering av gammel LED

Selv om teknisk utstyr har blitt så gammelt at det ikke fungerer til opprinnelig formål, betyr det ikke at det ikke kan få leve videre et annet sted. 

Etter demontering av skjermene grovsorterte vi delene i bur (metall og elektriske komponenter), før det deretter ble hentet og resirkulert. I et godt samarbeid med Stena Recycling er vi trygge på at gammelt utstyr får et nytt liv.

– Det var ikke heldig at vi fra før hadde LED-produkter i så stor kvanta som kun var mellom 8-10 år gamle og allerede måtte skiftes. Derfor var det i denne omgang veldig viktig for oss å velge et produkt som vi kan stole på at vi kan ha i veldig mange år. Det at alt av deler kan skiftes relativt enkelt fra tribunen over, uten at man må opp med stillas/lift, kommer til å ha mye å si for levetiden til produktet, understreker Jørgen om den nye LEDen.

3. Montering av ny LED

Med målet om at LEDen skulle være skinnende klar til landskamp i september 2024, satte vi i gang med en radig montering av de nye kabinettene med høy presisjon.

Monteringen foregikk parallellt med at underlaget ble asfaltert og taket byttet ut. Her opererte vi i en symbiose med de andre aktørene med dobbelt liftarbeid.

Bilde av en mann som står i en lift, og en mann som står på en tribune og løfter over en LED-skjerm.
Shout out til Anders og Frode for effektiv montering (i både sol og mindre fint vær).

4. Konfigurasjon og samarbeid med innholdsleverandør hos Ullevaal

Siste steg i prosessen var finjusteringer og konfigurasjon av LED-skjermene slik at innholdet virkelig får skinne som det skal.

– Alt av innhold måtte tilpasses på nytt i og med at de nye flatene har høyere oppløsning, men der har vi gode systemer for å spille ut innhold og gode samarbeidspartnere på det grafiske arbeidet, så det gikk veldig greit, understreker  Jørgen om siste fase av LED-prosjektet.

Kunde: Ullevaal

Fotograf: Oda Hveem

Psst, du trenger ikke ha et Ullevaal-budsjett for å få hjelp av oss. Ta kontakt med oss her så lager vi en løsning som passer både ditt behov – og ditt budsjett.

Del gjerne:

Trenger du hjelp til IT i din virksomhet?
Ta kontakt med oss så kommer vi raskt tilbake til deg!