Returen til kontoret etter en avslappende sommerferie kan føles overveldende. En full innboks og en allerede lang to do-liste skaper stress, og kanskje du ikke helt vet hvilken ende du skal starte i. Heldigvis kan verktøy som Copilot bidra til å gjøre overgangen litt smidigere.
Her er fem prompts, eller ledetekster, du kan gi til Copilot for å få en oversiktlig start på høsten:
📨 Organiser innboksen
Prompt: «Copilot, kan du organisere innboksen min og prioritere viktige e-poster?»
Akk og ve – den overfylte innboksen venter på deg. Ved å bruke Copilot kan du effektivt filtrere og prioritere e-poster fra tiden du enten har brukt på å varme deg i sola i sydligere strøk, eller pakket deg inn i ullgenseren ut i de kjølige norske sommernetter.
Copilot hjelper deg med å identifisere viktige e-poster basert på avsender, emne og innhold. Samtidig hjelper den deg med å organisere dem i forskjellige mapper som «viktig», «middels viktig», og «lav prioritet». Forhåpentligvis vil dette hjelpe deg med å spare tid og fokusere på det aller viktigste først.
🗓️ Oppdater kalenderen
Prompt: «Kan du oppdatere kalenderen min med alle nye møter og hendelser?»
Okei, nå er innboksen organisert – men hva med kalenderen? Etter ferien har du sikkert fått en del møteinvitasjoner (og du kan jo be til høyere makter om at ingen har invitert til et viktig møte første dag tilbake på jobb). Uansett kan det være greit å be Copilot om å oppdatere kalenderen, og få den til å gi beskjed om noen møter skulle kollidere med hverandre.
Copilot kan skanne innboksen din for møteinvitasjoner og automatisere oppdateringen av kalenderen din. Dette sikrer at du ikke går glipp av viktige møter og gir deg en tydelig oversikt over din tidsplan for de kommende dagene og ukene.
✅ Lage en prioritert To-do liste
Prompt: «Hei, kan du lage en prioritert to-do liste basert på e-poster jeg fikk mens jeg var på ferie?»
Oppgavene står i kø – i hvilken ende skal du starte? Med Copilot kan du enkelt analysere innholdet i e-postene dine, og pågående prosjekter, for å generere en prioritert to-do liste. Dette er en super måte å sortere og strukturere arbeidsdagene dine, slik at du kan få unna de aller viktigste oppgavene først.
Pst! Har du ikke testet Microsoft sin “To Do”-app enda, anbefaler vi det på det varmeste. Appens svar på å fysisk kunne stryke ut ting på papir, får du ved et lite pling hver gang du har fullført en oppgave.
📊 Oppsummer viktige meldinger og dokumenter
Prompt: «Kan du oppsummere de viktigste meldingene og dokumentene jeg har mottatt mens jeg var borte?»
Det kan være tidkrevende å lese gjennom alle e-poster og dokumenter som har samlet seg opp. Copilot lager korte oppsummeringer av laaange e-poster og dokumenter. Slik får du raskt oversikt over innholdet uten å måtte lese gjennom alt i detalj (men gjør gjerne det også når du får litt bedre tid).
🔁 Automatiser gjentakende oppgaver
Prompt: «Copilot, kan du hjelpe meg med å automatisere gjentakende oppgaver som å svare på standardforespørsler og sette opp regelmessige møter?»
Skal du invitere til statusmøter hver tirsdag med hele avdelingen, én til én samtaler eller sette opp gjentakende oppgaver for deg selv? Copilot hjelper deg!
Mange av oss har gjentakende oppgaver, som å svare på standardforespørsler fra kolleger eller kunder, og å sette opp regelmessige møter. Copilot automatiserer disse oppgavene for deg ved å sette opp forhåndsdefinerte svar og planleggingsmekanismer.
For å oppsummere:
Be Copilot om å oppsummere, og hjelpe deg å planlegge så mye som mulig. Bruk Copilot som din sparringspartner dersom du står fast eller føler deg overveldet. Som med alle andre KI-verktøy anbefaler vi at du dobbeltsjekker informasjon du får til svar.
Håper din første arbeidsdag blir litt mindre overveldende, og mer gøy!
Trenger du tips til hvordan bruke Copilots kreative verktøy kan du lese mer i denne artikkelen: «Copilot for Microsoft 365 – din kreative sparringspartner».