Artikler

Til deg som vurderer å implementere Copilot på arbeidsplassen

Illustrasjon av en person som søker opp copilot på pc.

Innføring av Copilot i organisasjonen din kan være en game-changer, men før du implementerer Copilot, eller andre KI-verktøy, er det flere aspekter å vurdere.

Her er 6 nøkkelområder som bør være gjennomtenkt og godt forberedt før du går inn for landing:

1. Datakvalitet og -struktur

Mangler du en unnskyldning for å rydde i intern mappestruktur? Look no further! Målet til Copilot er å kunne gi deg korrekt og verdifull innsikt. For at den skal være i stand til det må dataene den bruker være riktige, relevante og godt organiserte. Sørg derfor for at dokumenter, regneark og systemer i Microsoft 365-miljøet er oppdaterte og strukturerte.

2. Teknisk infrastruktur

I forlengelse av punktet over må du også ta en titt på den tekniske infrastrukturen. Kanskje på tide å kvitte seg med noen systemer, om det har blitt for mange? En robust teknisk infrastruktur er avgjørende for å støtte verktøyet. Dette inkluderer skytjenester, KI-teknologier og eksisterende systemer som kan integreres sømløst med Copilot.

3. Sikkerhet og compliance

Du må overholde relevante lover og regler som GDPR – dette er essensielt ved bruk av KI i bedriften. Dette gjelder Copilot, så vel som andre verktøy. Sørg for at du implementerer nødvendige content management og tilgangsmekanismer for å beskytte sensitiv informasjon. Du vil jo ikke at hvem som helst i bedriften kan søke opp personlig informasjon om kolleger, vel?

4. Intern kompetanse og opplæring

Ansatte trenger, eller rettere sagt; må ha, kompetanse innenfor bruken av KI-verktøy. Sørg for at teamet ditt er komfortabelt med hverdagsappene som Word, PowerPoint, Outlook og Teams – og tilby nødvendig opplæring med Copilot som fokusområde. Dette kan inkludere kurs, webinarer og interne opplæringssystemer.

5. Kritisk tenkning og vurdering av svar

Vi går tilbake til skolebenken igjen og holder fokuset på å faktisk tørre å stille spørsmål ved informasjonen du får. Selv om Copilot er en kraftig KI, gir den ikke alltid 100% riktige svar. Er du i tvil? Dobbeltsjekk informasjonen hos pålitelige kilder.

6. Forankring i organisasjonen

Brukeradapsjon må foregå kontinuerlig. Start med et knippe superbrukere og kartlegg behovene i organisasjonen for å sikre en smidig overgang.

Ved å ta hensyn til disse punktene kan din organisasjon dra full nytte av Copilot og sikre en vellykket implementering som forbereder både produktivitet og effektivitet.

Lær mer om bruken av Copilot i hverdagsapper som Word, PowerPoint, Outlook (og flere) her!

Del gjerne:

Flere imponerende enkle artikler

Vi gjør de digitale stegene for deg - imponerende enkelt!