Bjørknes Privatskole styrker sin digitale infrastruktur med Bravo som IT-partner.

– Vi har fullt fokus på å levere klasseromsundervisning av høy kvalitet, samtidig har vi som mål å ha det beste digitale tilbudet i landet, forteller Lise Kratter, som er administrativ leder ved Bjørknes Privatskole.

Et klasserom. Du ser en tavle, mikrofoner som henger fra taker. Det sitter to elever i rommet.

Bjørknes Privatskole har over 60 års erfaring med å tilby eksamensrettet undervisning av høy kvalitet, og er opptatt av å skape et godt læringsmiljø for elevene. Etter mange år i de gamle lokalene på Frogner, har de nå funnet nytt tilholdssted i moderne lokaler i Nydalen. Og vi i Bravo fikk være med på flytteprosessen!

Balanse mellom undervisningen i klasserommet og digitalt.

For å imøtekomme kravene og sikre en sømløs digital undervisningsopplevelse, benytter Bjørknes Privatskole seg av tjenesten Bravo 365 som en sentral del av sin digitale infrastruktur. I tillegg til drift og forvaltning av Microsoft 365-miljøet, inneholder tjenesten Bravo 365: sikkerhet, backup, signaturhåndtering, skybasert print og support for alle ansatte.

Det var viktig for oss at lærerne skulle kunne komme inn i klasserommet og starte undervisningen uten å måtte bruke tid på å sette opp streamingen. Med det nye streamingsystemet skrur kamera og mikrofoner seg på automatisk når undervisningen starter slik at alt er klart når lærerne kommer inn i klasserommet. De kan snakke og ha den gode dialogen med elevene uten å måtte ta hensyn til det tekniske utstyret.

Portrett av administrativ leder hos Bjørknes.

Det viktige for oss i Bravo var å hjelpe Bjørknes med å strømlinjeforme streaming av undervisningen, og gjøre prosessen så vedlikeholdsfri som mulig slik at både de ansatte og elevene kan bruke tiden og energien sin der den virkelig trengs.

– Hvis det blir mye utstyr går det utover følelsen elevene får i klasserommet. Vi vil tilby en så naturlig og behagelig læringsopplevelse som mulig, og de som sitter i klasserommet skal slippe å distraheres av alt utstyret, forteller Lise.

Et svart kamera som henger fra taket i et klasserom. Bildet er close up.
EN boks med grønt lys på, henger i taket.
En hvit mikrofon som henger ned fra taket

Høye krav til nettverk og streaming.

– Vi har fem klasserom der vi livestreamer all undervisning, det er som å drive et lite TV-studio fordi det skjer noe hele tiden. På den måten har vi jo et ganske utfordrende set-up, og har dermed veldig høye krav til kvalitet på systemene våre og nettverket. Internett kan ikke gå ned og alt utstyret må fungere til enhver tid. 

Et annet verktøy som har gjort hverdagen til Kratter betydelig enklere er streamingsystemet Panopto. Vi i Bravo har jobbet opp erfaring og kunnskap med bruk av systemet sammen med Høyskolen Kristiania, og nå med Bjørknes.

En mobil i en hånd. På skjermen der du at det foregår opptak i tre ulike klasserom.

– Med Panopto har jeg full kontroll og ser at alt fungerer som det skal. Dersom det er noe som ikke fungerer, fanger jeg det opp veldig raskt.

God informasjonsflyt for elever og lærere.

En smidig informasjonsflyt er like viktig for elevene som for lærerne. Derfor har vi blant annet installert en tavle som gir dem full oversikt over hva som skjer hver dag, rett ved inngangen.

Utenfor alle klasserom og grupperom er det montert tavler med oversikt over ledighet, når noen bruker rommet, og dersom opptak er i gang.

Bedre pedagogikk med digitalt tilbud.

Ca. 15 % av elevene på Bjørknes er nettelever, og er ikke fysisk tilstede i undervisningen. De får streamet all undervisning, og lærerne følger dem opp på itsLearning, i tillegg til samlinger og leksehjelp over Teams.

– Vi ser at vi bedrer pedagogikken vår ved å tilby enda bedre læring for elevene med dette systemet. Så vi er veldig fornøyde med hvordan vi har klart å beholde den gode klasseromsundervisningen, og kombinert det med et digitalt tilbud, forteller Lise.

Det er ikke bare de som har meldt seg opp på nettstudier som drar nytte av at all undervisning blir gjort tilgjengelig for dem digitalt – det gjør nemlig elevene som får klasseromsundervisning også.

Bilde tatt ovenfra en trapp. En person går ned trappen i høyt tempo. En annen person sitter i en stol med pc på fanget.

– Vi har veldig tro på det å komme inn i klasserommet for den sosiale biten og samværet. Men vi ser behovet for å tilby digital undervisning for de som for eksempel ikke bor i Oslo, er syke eller jobber en del i tillegg. De som går i klasseromsundervisningen har også ofte behov for å repetere før eksamen, og drar stor nytte av disse streamingopptakene, forklarer Lise.

En IT-avdeling med stort fokus på support.

Å bruke digitale hjelpemidler riktig er nøkkelen til suksess når det kommer til den digitale undervisningen. Det er derfor en stor fordel å kunne samarbeide med Bjørknes og komme med innspill underveis, og kunne gi rask og effektiv hjelp.

– Vi er veldig gode på det vi holder på med, som er undervisning, men vi er ikke IT-eksperter og har ikke en egen IT-avdeling. Derfor ble det veldig viktig for oss å ha en totalleverandør som kunne være til stede ved behov, som vi kan få en tett relasjon til og som gir oss den tryggheten vi trenger, sier Kratter.

Vi gleder oss til fortsettelsen som IT-driftspartner av Bjørknes 🚀

Dette er noe av det vi leverte til Bjørknes' nye lokaler.

limegrønn ikon som viser ordet Bravo i morsekode
Del gjerne:

Trenger du hjelp til IT i din virksomhet?
Ta kontakt med oss så kommer vi raskt tilbake til deg!