Sosiale soner spiller en betydelig rolle på arbeidsplassen, og de gir oss muligheten til å skape luftlommer i en hektisk hverdag. Sonene som omfavner alt fra åpne kontorlandskap og pauserom til hoteller, barer og restauranter, er ikke bare en måte å ta en liten pause fra jobb på – det er nøkkelen til kreativitet, produktivitet og trivsel.
I dagens arbeidsmiljø er åpne kontorlandskap ganske vanlig, og det blir stadig viktigere å skape gode inndelinger – eller soner. Disse sonene fungerer som et fristed der ansatte kan jobbe sammen, kommunisere uten å forstyrre andre, eller ta en velfortjent pause fra skjermen. Slike soner gir kollegene dine muligheten til å koble av mentalt, noe som igjen kan øke produktiviteten når de vender tilbake til arbeidsoppgavene.
For å skape disse sonene i åpne kontorlandskap er det essensielt å bruke lyd og visuelle elementer, da vegger kanskje ikke alltid er en mulighet. Ved å definere klare grenser skapes rom for både fokusert arbeid og uformell interaksjon.
EY er et godt eksempel på noen som har investert i sosiale soner i kombinasjon med åpent kontorlandskap:
Hotell, barer, restauranter, kinoer og detaljhandel – alle disse stedene er sosiale arenaer for menneskemøter og samhandling med kundene dine. Fra lobbyen i hotellet går du gjennom gangsoner, tar heisen, kanskje tar du deg en tur i spaavdelingen og deretter avslutter dagen med et bedre måltid i restauranten og en drink i baren. Gjennom denne reisen har du gått gjennom ulike soner hvor de audiovisuelle løsningene er med på å skape en rød tråd, og som sørger får at du får en behagelig opplevelse, og informasjonen du måtte trenge.
I det store bildet handler det om å forstå at sosiale soner ikke bare handler om å skape fysiske rom – de handler om å bygge broer mellom mennesker, fremme samarbeid og gi rom for kreativitet.
Så neste gang du tar en pause i en lounge eller nyter et måltid i en restaurant – husk at du er i en sosial sone, eller en arena, som er skapt for å berike opplevelsen din.
Når du utformer sosiale soner er det essensielt å ha klare mål og formål, enten det er å fremme samarbeid, øke trivsel eller styrke fellesskapet. Faktorer som universell utforming, design, belysning og grønne planter er viktige elementer for å appellere til ulike behov.
Audiovisuelle løsninger er en slik faktor, eller et verktøy, for å nettopp øke samhandling, fremme ro, informere og engasjere – det kan brukes for å oppnå den effekten du selv ønsker. Mulighetene innenfor AV er mange!
Ta en kikk på Telegrafen for eksempel:
Slik hjelper vi deg med å finne de kreative AV-løsningene du trenger:
Steg 1: Grundig analyse av dine behov
Har du sett for deg en løsning allerede, eller vet du ikke helt hvor du skal starte? Vi snakker med deg om dine utfordringer, mål og drømmer. Vi i Bravo tar med vår faglige kunnskap og kreative innfallsvinkler som er med på å optimalisere løsningene dine.
Steg 2: Presentasjon av skreddersydd løsning
Etter samtaler og analyse av behov, tar vi med oss kunnskapen tilbake til kontoret hvor vi legger en plan. Basert på innsikten presenterer vi en skreddersydd løsning og en tydelig fremdriftsplan.
Steg 3: Gjennomføring av prosjekt og opplæring for dine ansatte
Vi implementerer løsningene og jobber sammen med deg som kunde hele veien. Kanskje dukker det opp nye behov hos deg etter hvert som brikkene faller fysisk på plass?
Vi tilbyr opplæring av utstyr, dersom dine ansatte trenger det, slik at overgangen og bruken av utstyret går lett som en lek.
Trenger du hjelp til å utforme sosiale soner?
Adresse
Grev Wedels Plass 9
0151 Oslo
2024 © Bravo Norge AS