Inngangspartiet til Holm Eiendoms kontorlokale på Skøyen er akkurat like elegant som man forventer av en bedrift i Oslos arkitekt-Mekka. I det vi setter oss ned i det behagelige venterommet, blir vi ønsket varmt velkommen av hunden Oscar. Like etter følger Michael som tar oss imot med samme varme som sin firbente venn.
Fra hockeybanen til eiendomsmarkedet: møt mannen bak innovasjonen i Holm Eiendom
Selv om jeg aldri har møtt Michael før går det ikke lang tid før jeg føler at vi er gamle gode bekjente. Michael kommer fra vestkysten i Sverige, elsker hockey, historie og rock. Han forteller med glede og entusiasme om historier fra barndommen, og hvor mye han har lært av sin far, som var arkitekt.
«Med en far som var arkitekt, var det ikke så lang vei til å bli interessert av hvordan dette med eiendom fungerer, og spesielt de tekniske aspektene ved eiendom. Pappa lærte meg enormt mye om teknologi og fikk meg dypt interessert i det fra jeg var veldig liten.»
Som 4-åring ble Michael med pappaen på sin første Frölunda-kamp, noe som helt sikkert var med på å legge fundamentet for at han selv senere ble hockeyspiller på høyt nivå. Og det var faktisk hockeyen som tok ham til Norge.
«Jeg jobbet i et svensk eiendomsfirma og spilte hockey i første divisjon. Vi fikk oss en agent som lurte på om jeg ville flytte til Norge for å spille hockey. Jeg visste ingenting om norsk hockey, men skrev kontrakt med Hasle/Løren i 1995.»
Da Michael skulle etablere seg i Norge, vendte han seg til eiendomssektoren. Etter flere år i et eiendomsfirma basert i Oslo, valgte han å starte og drive sitt eget firma med stor suksess. Men et ønske om forandring gjorde at da han ble oppsøkt av Holm Eiendom, var valget om å skifte beite enkelt. I dag har Michael tilbrakt et tiår med selskapet, og føler han fortsatt vokser både personlig og profesjonelt, takket være kontinuerlig læring og utvikling fra samarbeid med dyktige kollegaer.
Fra frustrasjon til forandring
Da Michael startet i Holm Eiendom, var de avhengige av en VPN-serverløsning, dette stusset han ved. Selv senere, da de adopterte Citrix, opplevde han at han var fanget i en teknologisk tilværelse som føltes alt for primitiv og avleggs. Å føle at han var den eneste som innså de betydelige fordelene en endring i den digitale infrastrukturen kunne medføre, var frustrerende for Michael. Mange i selskapet var tilsynelatende tilfreds med status quo, men han var overbevist om at dette kom av en mangel på innsikt i hvor mye bedre situasjonen kunne bli med en alternativ løsning. Til slutt ble Michael hørt.
«Jeg har en genuin interesse for teknologiske fremskritt og for måter vi kan anvende ny teknologi på for å arbeide mer effektivt. Til slutt ble jeg bedt om å utforske bedre løsninger og legge fram et forslag for ledelsen.»
Hvordan gikk du frem for å finne en ny løsning?
«Jeg kontaktet litt forskjellige IT-leverandører og la ut informasjon om hva jeg ønsket meg på LinkedIn, og da begynte folk å ringe. En av dem som ringte var Bravo. Jeg forklarte at jeg ville ut av Citrix-løsningen og dere lagde en plan ut fra mine ønsker og behov» svarer Michael.
Hvorfor valgte du å gå videre med Bravo, og ikke noen av de andre som ringte deg etter at du postet innlegget på LinkedIn?
«Den totale pakkeløsningen var så j*vla enkel å forstå. De andre sa at de var fremoverlente IT-folk, men klarte ikke å presentere en løsning som jeg følte at jeg ville ha. Det var for komplisert presentert, og de forstod ikke behovet på en like god måte som Bravo.»
Slik opplever Holm Eiendom samarbeidet med Bravo
Michael forteller meg at Holm Eiendom søkte en fleksibel løsning, hvor alt var trygt tilgjengelig i skyen. For Michael var det essensielt å ha en klar og effektiv prosess, hvor aspekter som mappestruktur, overføring av klienter, og administrasjon var enkle og lette å forstå. Dette var avgjørende for hans trygghet i å delegere oppgavene til oss. Det var også avgjørende å vedlikeholde et godt forhold etter implementeringen.
«Bravos helhetlige tilnærming var overlegen. Jeg verdsatte alt fra problemløsningsmetodene til presentasjonsmåten. Engasjementet fra Bravo-teamet var også imponerende. Deres prioritet var ikke bare å selge oss noe, men å forstå og imøtekomme våre daglige behov.»
Vi samarbeider jo fortsatt, selv om det er en stund siden dette ble implementert. Hvorfor har dere blitt værende hos oss?
«Vi valgte å fortsette samarbeidet med dere på grunn av deres vedvarende oppmerksomhet og støtte. Ofte har jeg opplevd at kvaliteten på tjenesten faller så snart avtalen er signert, men med Bravo har dette ikke vært tilfellet.»
Michael gir også spesifikt ros til en ansatt i Bravo – Nikolai Nyegaard.
«Nikolai er utvilsomt min favoritt i Bravo. Han er alltid tilgjengelig og hjelper meg med det jeg trenger. Selv om jeg løser mye selv, er det tilfeller hvor jeg støter på utfordringer. Da er Nikolai der for å gi råd og løsninger umiddelbart. Slik skal det være!»
Hva syns du er den mest betydningsfulle forbedringen siden samarbeidet med oss startet?
«Alt er mer effektivt nå. Vi har problemfri lyd under Teams-møter – en kjent utfordring med Citrix – og har tilgang til arbeidsplattformene våre fra enhver enhet, overalt. Dette gjør at vi kan arbeide som vi ønsker, når som helst, og med tilgang til alt vi trenger uten å måtte logge inn på forskjellige steder. Vi er mye mer produktive nå.»
Så kan jeg jo ikke unngå å spørre om hva ledelsen og kollegaene sa etter at Michael banet vei for Holm Eiendoms nye digitale hverdag. Var alle tilfreds med forandringene?
«Alle og enhver tok dette til seg veldig fort og ble veldig glade for måten vi jobber på nå. Citrix-løsningen vi hadde tidligere funket veldig dårlig sammen med måten vi jobber på. Det var begrensninger mellom lisenser og hva man fikk lov til å gjøre. Det var spesielt krevende for driftsgutta våre. De kan ikke bruke en Citrix-løsning midt i Oslotrafikken eller ute på en eiendom, og den delen av livet der du må inn til et kontor for å jobbe finnes ikke lenger. Nå er arbeidsmetoden vår i harmoni med den digitale tidsalderen vi lever i. Og, vi sparte også flere hundre tusen kroner på å bytte til en skybasert løsning. Ledelsen hadde selvfølgelig ingenting imot det!» avslutter han med et lurt smil.
Klikk her for å lese mer om Holm Eiendom.
Klikk her for å lese mer om vår IT-drift.