Da VR-teknologien, tilnærmet lik slik vi kjenner den i dag kom på begynnelsen av 2000-tallet, var mulighetene for å bruke dette i storskala altfor kostbart.
Gamingbransjen og mobilteknologiens utvikling har gjort at dette nå er mulig for de aller fleste. Smarttelefonene har blitt mindre, har bedre kapasitet, og ved å kunne vise blant annet 3D bilder kan de brukes sammen med AR/VR. Dette har ført til at AR/VR har blitt tilgjengelig for alle.
De siste årene har det blitt mer og mer aktuelt å bruke i undervisning og arbeidsliv. Ved hjelp av klasseromsett med VR-briller og tilhørende software, kan lærer kan sende ut innhold til studentene. Studentene kan jobbe sammen, eller på egen hånd i deres eget tempo. På grunnskolenivå er dette en interaktiv og morsom måte å lære på. Les mer om undervisning her!
Innen høyere utdanning kan studentene ved å bruke VR få opptrening i ulike fag som luftfart, forsvar, medisin hvor det er behov for en nøyaktig og feilfri måte å bli god på, og hvor man ikke har råd til å gjøre feil når man kommer ut i arbeidslivet.
AR og VR egner seg for litt ulike formål. VR-brillene er store og dekker hele synsinntrykket til brukeren utenfra, men gjør at man kan leve seg mer inn i det som skjer i den virtuelle verdenen. Dette kan være nyttig i eksempelvis simulatorer.
AR-briller kombinerer virkeligheten med virtuelle objekter i synsfeltet, slik at brukeren har frie hender, men allikevel får opp en digital flate foran øynene. AR kan også brukes uten briller. Ved hjelp av hologrammer på mobiltelefonen plasseres et objekt i den virkelige verdenen. AR har de siste årene blitt utviklet til å brukes innenfor eksempel salg, industri, reise, bygg- og eiendom og utdanning som et nyttig verktøy for eksempelvis drift og vedlikehold.
Adresse
Grev Wedels Plass 9
0151 Oslo
2024 © Bravo Norge AS