Det digitale kappløpet er overalt, og reklame og skilting for visuell kommunikasjon er intet unntak. Med raske teknologiske fremskritt og økende behov i næringslivet, ser fremtiden for digital skilting lovende ut. La oss se nærmere på hva vi kan forvente fra digital skilting i det nye året.
1. Mer interaktivitet
Digital skilting gjør stadige fremskritt innen kundeinteraksjon. Teknologien tilbyr i dag en rekke funksjoner, inkludert bordbestilling, innebygde spill, interaktive kart og personaliserte produktvisninger. Bruken av disse funksjonene forventes å vokse i årene som kommer. I tillegg vil ikke-berøringsbaserte interaktive løsninger, som bruker bevegelser og stemmestyring, tiltrekke seg stadig mer oppmerksomhet sammenlignet med berøringsskjermer.
2. Økende bruk av ansiktsgjenkjenning
Bruk av digital skilting med ansiktsgjenkjenning er fortsatt i en tidlig utviklingsfase. I dag er skjermer med teknologi for ansiktsgjenkjennelse stort sett brukt til å gi tilgang til begrensede eller private områder, men teknologien åpner for flere bruksområder, også på offentlige steder. I tillegg til sensorer, kan skjermene for eksempel bruke kunstig intelligens (AI) til å spore antall besøkende i en butikk, og identifisere gjentakende kunder som kvalifiserer for lojalitetsprogrammer.
Butikker kan også bruke digitale skjermer til å analysere hvordan besøkende kunder reagerer på ulike produkter. Skjermer plassert nær produkthyller kan også spore kunders handlinger, kjønn, alder og andre demografiske data. Disse dataene kan deretter brukes til å lage personaliserte annonser og kampanjer for å skape nye lojale kunder og motvirke kundefrafall.
En annen mulighet er selvregistrering i for eksempel hotell- og serveringsbransjen. Ansiktsgjenkjenningen i digital skilting kan brukes til å gjenkjenne personer som har booket rom eller reservert bord, og deretter veilede dem til riktig sted eller gi dem informasjonen de trenger for å fullføre innsjekkingen.
3. Mobildrevet OOH-markedsføring (Out-Of-Home-markedsføring)
Vi har allerede teknologien som kan koble digital skilting og mobiltelefoner: QR-koder. Bedrifter kan bruke QR-koder til å omdirigere kunder til en restaurantmeny eller en informasjonsbrosjyre. QR-koder kan også brukes til å hente rabatter og tilbud, eller til registrering i kundeklubber og lojalitetsprogrammer.
I tillegg til QR-koder, kan flere teknologier kombineres på innovative måter for å gi resultater. Et eksempel er Amazon Go-modellen, der moderne nærbutikker vil være ubemannede og køfrie. Her vil kundeopplevelsen i sin helhet bli veiledet av sensorer, kunstig syn, kunstig intelligens, osv. Sammenføyningen av den fysiske og digitale verden vil fortsette å skape flere hybride forretningsmodeller som Amazon Go.
4. Systemintegrert digital skilting
Fra å kun være en passiv visning av bedriftens annonser og informasjon, har digital skilting blitt en primærressurs for operasjonell effektivitet. Du kan vise dashbord i sanntid, avtaler, informasjon om kjøretøy og mye mer. Dette er mulig fordi programvare i dagens digitale skilting-teknologi kan integreres gjennom API-bindinger med tredjepartssystemer.
Disse tredjepartssystemene kan være selskapets eksisterende forretningsverktøy som CRM-systemer, ERP-systemer, plattformer for medarbeideropplevelse og forretningsinnsikt.
Digital skilting kan også kobles til backend-servere som flyinformasjon, busstider og POS-systemer. Integrasjoner tillater innhenting av data i sanntid, og bruk av denne dataen, enten ved å vise den direkte på skjermene eller ved å opprette parametere, gjør det mulig å vise ulik informasjon på ulike skjermer.
5. Økning i live streaming
En annen trend som kan få en oppsving er live-streaming. Digital skilting gjør det mulig å vise lanseringen av nye produkter eller andre viktige arrangementer i lokalet. Mange kjøpesentre og reklameskilt rundt om i verden direktesender populære sportsarrangementer eller feiringer som nyttårsfyrverkeri.
I bedriftskontorer vil direktesendinger samle globale arbeidsstyrker og hybrid -og fjernarbeidere for vellykkede konferanser, allmøter og utstillinger.
Bedrifter kan direktesende innhold fra selskapets sosiale medier som Twitter og Instagram for å dra nytte av brukergenerert innhold. Tilbakemeldinger i sanntid og kundehistorier kan også vises for å tiltrekke flere kunder.
6. Flere bruksområder
Digital skilting er ikke lenger begrenset til kjøpesentre, butikker og bygningers inngangspartier, men blir stadig mer brukt på steder som bussholdeplasser, flyplasser, drosjer og kinoer. Her kan du se hvordan Fredrikstad Kino har benyttet seg av digital skilting.
Et annet eksempel her er bruken av digital skilting på museer. De digitale skjermene brukt til skilting fungerer nå også som audiovisuelle guider, som gjør det mulig for besøkende å samhandle med utstillingen. Mange kunstgallerier og andre steder hvor kunst stilles ut bruker også digitale skjermer for å gjøre utstillingene “levende”.
Oppsummering
Fremover vil vi se fremveksten av stadig mer sofistikerte og intelligente systemer for digital skilting til operasjonell bruk i næringslivet. Det vil også være rask adopsjon av skjermer med høy oppløsning, interaktive funksjoner og tilkoblede systemer i ulike bransjer. I tillegg vil kunstig intelligens og maskinlæring fortsette å forandre måten vi samhandler med skjermer på.
Er du interessert i digital skilting for din bedrift? Les mer om hvordan vi kan hjelpe deg med digital skilting her.