Artikler

KI-vettreglene: 9 tips til deg som bruker kunstig intelligens 

Før du legger ut på tur, bretter opp ermene og kjøper tilgang til et KI-verktøy du ikke har testet før, er det greit å ha noen retningslinjer for bruken. Kan du egentlig bruke bildene og tekstene du lager i Microsofts Copilot og Designer akkurat slik du vil? Og er bruksvilkårene til de ulike KI-tjenestene på markedet helt like?
Illustrasjon av en hjerne i fargene grønn, blå og rosa. Illustrerer KI (kunstig intelligens)

Med inspirasjon fra fjellvettreglene (naturlig nok) har vi laget 9 KI-vettregler som er fine å ha i bakhånd om du ferdes i KI-fjellene.

✨ Dette er kunstig intelligens 

KI eller AI – kunstig intelligens eller artificial intelligence – er for de fleste av oss smarte og morsomme verktøy som gir oss enten et bilde eller en tekst som svar på en bestilling vi har lagt inn. Resultatet kan være noenlunde varierende etter hvor mye kunnskap vi har om verktøyene vi bruker. Men hvor gøy har vi ikke hatt det i prosessen? Veldig!

Når vi spør ChatGPT om den kan gi oss en kort definisjon av kunstig intelligens, svarer den:

Selvfølgelig! Kunstig intelligens (KI) er en gren av datavitenskapen som omhandler utviklingen av dataprogrammer og systemer som kan utføre oppgaver som vanligvis krever menneskelig intelligens. Dette kan inkludere ting som læring, problemløsning, talegjenkjenning, visuell persepsjon og beslutningstaking. Målet med kunstig intelligens er å skape maskiner som kan etterligne, supplere eller forbedre menneskelig intelligens i ulike situasjoner.

ChatGPT

Som du skjønner: det er mye mer enn bare morsomme bilder og tekster fra Open AI. Det kan faktisk hjelpe oss med ganske mye. Om du for eksempel bruker Microsoft sine tjenester har du mest sannsynlig testet Copilot og opplevd at flere arbeidsoppgaver faktisk blir litt enklere, og går litt raskere.

⚖️ Etikk og sunn fornuft ved bruk av kunstig intelligens

Tidligere har det vært debatter rundt det å bruke mennesker fremstilt av KI i reklamer. I 2022 ble det påbudt å merke retusjert reklame – så hvorfor skulle det være annerledes med reklame som er konstruert av kunstig intelligens? Og burde du egentlig merke en artikkel som er skrevet av ChatGPT? Spørsmålene er mange, og de kan være vanskelige å gi helt klare svar på uten et sett med lover og regler.

Med ny teknologi som utvikler seg så raskt som kunstig intelligens gjør, er det lurt å få på plass noen regler for hvordan det kan brukes, og viktigst av alt: hvordan det ikke skal brukes. EU jobber frem forslag om nye lover as we speak.

Mens vi venter på EUs lover og regler, kommer vi langt med sunn fornuft og noen etiske retningslinjer. Hva betyr det for både din og min hverdagslige bruk av systemer som Midjourney og/eller Copilot?

Her er noen KI-vettregler som kan hjelpe deg på veien!

Illustasjoner av kart, kompass, lykt og fjell. KI.

⛰️ KI-vettreglene

1. Planlegg prosjektet og informer om intensjonen  
Ved implementering av for eksempel Copilot på arbeidsplassen er det viktig å legge en god plan, og informere om hvordan verktøyet faktisk funker. Internkommunikasjon er nøkkelen til suksess! Skal du benytte deg av andre tjenester som ikke nødvendigvis påvirker kollegene dine, er det uansett greit å informere IT-avdelingen om det. Lytt til erfarne KI-folk.

2. Velg verktøy etter evne og formål  
Tilpass prosjektet du skal gjennomføre etter kunnskapsnivå. Hva er det egentlige målet med KI-verktøyet? Er det et lite eller stort prosjekt? Kanskje du trenger en turvenn?

3. Ta hensyn til data og bruksvilkår
Vær bevisst på hvilke opplysninger du oppgir og hvilke data du bruker. Det finnes ingen felles retningslinjer for bruk av KI-verktøy, så sett deg godt inn i bruksvilkårene for verktøyet du tar i bruk.

4. Vær forberedt på overraskelser og problemer  
Selv om kunstig intelligens kan virke enkel, kan det dukke opp problemer. Ha en backup-plan klar.

5. Ha det du trenger for å hjelpe kunstig intelligens med å gjøre en bedre jobb 
Sett deg inn i hvordan kunstig intelligens faktisk tenker. Tenk etter: hva hadde du levert på bestillingen “skriv ni tips til hvordan bruke KI”? Vær bevisst på hvilken informasjon programmet trenger for å levere et godt resultat.

6. Ta trygge beslutninger basert på gode kilder 
Bruk pålitelige kilder når du tar beslutninger med KI-en din, og vær klar over risikoene. Det er ikke alltid du får riktig informasjon fra for eksempel ChatGPT. Gå derfor over med menneskelige øyne og ny kunnskap før du bruker innholdet KI serverer deg.

7. Bruk data og modeller som er lette å forstå 
Du skal kunne redegjøre for prosessen du har gjort for andre. Bruk derfor data og verktøy som er enkle å forstå. KI er vanskelig nok å orientere seg i som det er. 

8. Vend i tide, det er ingen skam å skifte retning.  
Har forholdet endret seg? Ble resultatet slik du hadde tenkt, eller har du mista retningen på veien?

9. Søk hjelp om nødvendig og husk å ta pauser 
Bruk ressursene dine smart, og be om hjelp hvis du trenger det. Samarbeid kan være viktig for å få KI-en din til å fungere bedre. Har du gått deg fast i prosessen – ta en pause og spør en venn om nye perspektiver. 

DNT oppsummerer fjellvettreglene med å si at det ikke bare handler om hva du skal og ikke skal gjøre, men om å ha et bevisst forhold til naturen, valgene du tar og handlingene du gjør. Det tenker vi er viktig å huske på når det kommer til bruk av kunstig intelligens også. God bruk av KI handler om å reflektere nøye over valgene du tar. 

Ønsker du tips til hvordan du kan øke produktiviteten din med Copilot? Her finner du våre tips til bruk av Copilot i Teams.

ChatGPT definerer KI slik: «Kunstig intelligens (KI) er en gren av datavitenskapen som omhandler utviklingen av dataprogrammer og systemer som kan utføre oppgaver som vanligvis krever menneskelig intelligens. Dette kan inkludere ting som læring, problemløsning, talegjenkjenning, visuell persepsjon og beslutningstaking. Målet med kunstig intelligens er å skape maskiner som kan etterligne, supplere eller forbedre menneskelig intelligens i ulike situasjoner.»
Det aller viktigste er å bruke sunn fornuft, og dobbeltsjekke informasjonen du får fra for eksempel ChatGPT. Vi synes også det er lurt å være tydelig på at KI er tatt i bruk i innholdet du publiserer. Ellers må du gjerne følge våre 9 KI-vettregler fra denne artikkelen.
Del gjerne:

Flere imponerende enkle artikler

Vi gjør de digitale stegene for deg - imponerende enkelt!