Artikler

Sånn sparte Holm Eiendom flere hundretusen kroner av IT-budsjettet sitt

Holm Eiendom, med røtter tilbake til 1920, eier og drifter flere næringsbygg rundtomkring i Oslo. For Holm Eiendom er det viktig å alltid ligge et steg foran, enten det dreier seg om ny teknologi, design eller bransjestandarder.  For Michael Martinoux, driftssjef i Holm Eiendom, har dette med teknologisk fremdrift alltid vært svært viktig. For et par år siden fikk Michael en endring som ikke bare førte til en mye effektivere arbeidshverdag, men som også ledet til IT-besparelser på flere hundre tusen kroner for selskapet. Så hva var det egentlig de gjorde?

Inngangspartiet til Holm Eiendoms kontorlokale på Skøyen er akkurat like elegant som man forventer av en bedrift i Oslos arkitekt-Mekka. I det vi setter oss ner i det behagelige venterommet, blir vi ønsket varmt velkommen av hunden Oscar. Like ette følger Michael som tar oss imot med samme varme som sin firbente venn.

Oscar, en blandning av cavalier king charles og jack russel terrier

Fra hockeybanen til eiendomsmarkedet: møt mannen bak innovasjonen i Holm Eiendom

Selv om jeg aldri har møtt Michael før går det ikke lang tid før jeg føler at vi er gamle gode bekjente. Michael kommer fra vestkysten i Sverige, elsker hockey, historie og rock. Han forteller med glede og entusiasme om historier fra barndommen, og hvor mye han har lært av sin far, som var arkitekt.

«Med en far som var arkitekt, var det ikke så lang vei til å bli interessert av hvordan dette med eiendom fungerer, og spesielt de tekniske aspektene ved eiendom. Pappa lærte meg enormt mye om teknologi og fikk meg dypt interessert i det fra jeg var veldig liten.»

Som 4-åring ble Michael med pappaen på sin første Frölunda-kamp, noe som helt sikkert var med på å leggefundamentet for at han senere selv ble hockeyspiller på høyt nivå. Og det er faktisk hockeyen som tok ham til Norge.

«Jeg jobbet i et svensk eiendomsfirma og spilte hockey i første divisjon. Vi fikk oss en agent som lurte på om jeg ville flytte til Norge for å spille hockey. Jeg visste ingenting om norsk hockey, men skrev kontrakt med Hasle/Løren i 1995.»

Da Michael skulle etablere seg i Norge, vendte han seg til eiendomssektoren. Etter flere år i et eiendomsfirma basert i Oslo, valgte han å starte sitt og drive eget firma, med stor suksess. Men et ønske om forandring gjorde at da han ble oppsøkt av Holm Eiendom, var valget om å skifte beite enkelt. I dag har Michael tilbrakt et tiår med selskapet, og føler han fortsatt vokser både personlig og profesjonelt, takket være kontinuerlig læring og utvikling fra samarbeid med dyktige kollegaer.

Hør Michael fortelle om kostnadsbesparelsen vår løsning skapte for Holm Eiendom

Fra frustrasjon til forandring

Da Michael startet i Holm Eiendom, var de avhengige av en VPN-serverløsning, dette stusset han ved. Selv senere, da de adopterte Citrix, opplevde han at han var fanget i en teknologisk tilværelse som føltes alt for primitiv og avleggs. Å føle at han var den eneste som innså de betydelige fordelene en endring i den digitale infrastrukturen kunne medføre, var frustrerende for Michael. Mange i selskapet var tilsynelatende tilfreds med status quo, men han var overbevist om at dette kom av en mangel på innsikt i hvor mye bedre situasjonen kunne bli med en alternativ løsning. Til slutt ble Michael hørt.

«Jeg har en genuin interesse for teknologiske fremskritt og for måter vi kan anvende ny teknologi på for å arbeide mer effektivt. Til slutt ble jeg bedt om å utforske bedre løsninger og legge fram et forslag for ledelsen.»

Hvordan gikk du frem for å finne en ny løsning?

«Jeg kontaktet litt forskjellige IT-leverandører og la ut informasjon om hva jeg ønsket meg på LinkedIn, og da begynte folk å ringe. En av dem som ringte var Bravo. Jeg forklarte at jeg ville ut av Citrix-løsningen og dere lagde en plan ut fra mine ønsker og behov» svarer Michael.

Hvorfor valgte du å gå videre med Bravo, og ikke noen av de andre som ringte deg etter at du postet innlegget på LinkedIn?

«Den totale pakkeløsningen var så j*vla enkel å forstå. De andre sa at de var fremoverlente IT-folk, men klarte ikke å presentere en løsning som jeg følte at jeg ville ha. Det var for komplisert presentert, og de forstod ikke behovet på en like god måte som Bravo»

Vi har også levert møteromspaneler til Holm Eiendom

Slik opplever Holm Eiendom samarbeidet med Bravo

Michael forteller meg at Holm Eiendom søkte en fleksibel løsning, hvor alt var trygt tilgjengelig i skyen. For Michael var det essensielt å ha en klar og effektiv prosess, hvor aspekter som mappestruktur, overføring av klienter, og administrasjon var enkle og lettforståelige. Dette var avgjørende for hans trygghet i å delegere oppgavene til oss. Det var også avgjørende å vedlikeholde et godt forhold etter implementeringen.

«Bravos helhetlige tilnærming var overlegen. Jeg verdsatte alt fra problemløsningsmetodene til presentasjonsmåten. Engasjementet fra Bravo-teamet var også imponerende. Deres prioritet var ikke bare å selge oss noe, men å forstå og imøtekomme våre daglige behov.»

Vi samarbeider jo fortsatt, selv om det er en stund siden dette ble implementert. Hvorfor har dere blitt værende hos oss?

«Vi valgte å fortsette samarbeidet med dere på grunn av deres vedvarende oppmerksomhet og støtte. Ofte har jeg opplevd at kvaliteten på tjenesten faller så snart avtalen er signert, men med Bravo har dette ikke vært tilfellet.»

Michael gir også spesifikt ros til en ansatt i Bravo – Nikolai Nyegaard.

«Nikolai er utvilsomt min favoritt i Bravo. Han er alltid tilgjengelig og hjelper meg med det jeg trenger. Selv om jeg løser mye selv, er det tilfeller hvor jeg støter på utfordringer. Da er Nikolai der for å gi råd og løsninger umiddelbart. Slik skal det være!»

Nikolai Nyegaard er Michaels favoritt i Bravo

Hva syns du er den mest betydningsfulle forbedringen siden samarbeidet med oss startet?

«Alt er mer effektivt nå. Vi har problemfri lyd under Teams-møter – en kjent utfordring med Citrix – og har tilgang til arbeidsplattformene våre fra enhver enhet, overalt. Dette gjør at vi kan arbeide som vi ønsker, når som helst, og med tilgang til alt vi trenger uten å måtte logge inn på forskjellige steder. Vi er mye mer produktive nå.»

Så kan jeg jo ikke unngå å spørre om hva ledelsen og kollegaene sa etter at Michael banet vei for Holm Eiendoms nye digitale hverdag. Var alle tilfreds med forandringene?

«Alle og enhver tok dette til seg veldig fort og ble veldig glade for måten vi jobber på nå. Citrix-løsningen vi hadde tidligere funket veldig dårlig sammen med måten vi jobber på. Det var begrensninger mellom lisenser og hva man fikk lov til å gjøre. Det var spesielt krevende for driftsgutta våre. De kan ikke bruke en Citrix-løsning midt i Oslotrafikken eller ute på en eiendom, og den delen av livet der du må inn til et kontor for å jobbe finnes ikke lenger. Nå er arbeidsmetoden vår i harmoni med den digitale tidsalderen vi lever i. Og, vi sparte også flere hundre tusen kroner på å bytte til en skybasert løsning. Ledelsen hadde selvfølgelig ingenting imot det!» avslutter han med et lurt smil.

Klikk her for å lese mer om Holm Eiendom.

Klikk her for å lese mer om vår IT-drift.

Ofte stilte spørsmål om å gå fra on prem til skyløsning

Å gå fra on-prem til skybasert løsning innebærer å flytte data, applikasjoner og IT-prosesser fra bedriftens egne datamaskinservers til en ekstern server som er tilgjengelig via internett.
Skyløsninger tilbyr skalerbarhet, fleksibilitet, kostnadseffektivitet og gir tilgang til data og applikasjoner fra hvor som helst med internettforbindelse. Dette kan øke produktiviteten og redusere IT-kostnader og kompleksitet.
Ja, mange skytjenesteleverandører tilbyr høy sikkerhet, med avanserte sikkerhetsprotokoller og -standarder for å beskytte data og applikasjoner mot trusler. Imidlertid er det også viktig at bedrifter selv implementerer gode sikkerhetspraksiser.
Offentlig sky: Tilbyr delte ressurser og er tilgjengelig for allmennheten. Privat sky: Eksklusivt for én organisasjon og kan tilby høyere sikkerhetsnivå. Hybrid sky: En kombinasjon av offentlig og privat sky som gir fleksibilitet og optimalisering av ressursbruk.
Migreringstiden kan variere avhengig av datamengde, applikasjonenes kompleksitet og spesifikke bedriftsbehov, men det kan ta fra noen uker til flere måneder.
Skybaserte løsninger gir ofte bedre tilgjengelighet og mobilitet, og kan effektivisere operasjoner ved å tilby automatiserte tjenester og forbedret samarbeid mellom teammedlemmer.
Eksisterende data vil bli overført sikkert til skyen, og det er vanlig praksis å ha en backup av data før migreringen starter for å forhindre datatap.
Kostnadene ved å migrere til og vedlikeholde en skyløsning kan variere basert på valgt skytjenesteleverandør, nødvendige ressurser, og tjenester. Dette er noe vi setter opp og gir deg oversikt over i et forprosjekt. I Bravo har vi en abonnementsmodell der du betaler en fast pris per måned etter migrering, mens andre har betaling basert på forbruk.
Del gjerne:

Flere imponerende enkle artikler

Vi gjør de digitale stegene for deg - imponerende enkelt!