Lyd er overalt. Summingen fra en liten bie, folk som prater på kollektivtransporten eller knitringen fra et bål. Alle disse lydene isolert sett er nettopp det, bare lyder. Men, summingen fra en bie er også et sikkert vårtegn. Prating på bussen er en del av turen på vei til jobb, og knitringen kan være en sommerkveld med fyr i bålpanna (ja, vi gleder oss til sommer, sol og varme).
Lyd vekker følelsene våre og beriker en sanselig opplevelse. Det kan gi oss positive assosiasjoner, gjøre oss glade, triste eller redde. Har du noen gang sett en skrekkfilm uten lyd – ikke særlig skummelt, eller?
Skap uforglemmelige opplevelser med AV-teknologi
For oss i Bravo henger lyd tett sammen med bilde. Vi har jobbet på flere prosjekter som krever innovative og skreddersydde løsninger. Selv om denne artikkelen har hovedvekt på lyd, kommer vi ikke helt utenom det visuelle.
AV står for audiovisuell og innebærer det du kan høre og det du kan se. Sammenfattende kan vi si at audiovisuell teknologi refererer til enhver teknologi eller metode som kombinerer både lyd og visuelle elementer for å kommunisere informasjon, skape opplevelser, eller oppnå andre målsettinger.
Et typisk eksempel innenfor markedsføring, på hvordan du kan bruke lyd for å styrke merkevaren din eller produktet ditt, er lydlogoer. Hva er en lydlogo, spør du? Om vi sier Netflix – hvilken lyd tenker du på da? Eller McDonalds? Du synger “I’m lovin it”, ikke sant? Melodiene som popper opp i hodet ditt er lydlogoer!
Lyden(e) av ditt produkt vet du best, men vi kan hjelpe deg med riktige verktøy for å gjøre din unike lydopplevelse til en realitet.
Lydløsninger tilpasset ditt produkt
Uavhengig av hvilken bransje du jobber i har du behov for lyd. Bold statement – vi vet. Enten du sitter i et møterom fysisk eller digitalt, jobber i retail-, hotell- eller utelivsbransjen, i teater eller temaparker, trenger du god lyd. Kun kreativiteten setter grenser!
Vi i Bravo setter pris på kreative og skreddersydde lyd-løsninger. Bransjene listet opp over her tilbyr helt ulike opplevelser, og har dermed ulike behov. Lokalene krever sitt, men man må ikke glemme folkene som er i dem. Hvilken modus er kundene dine i?
Her er tre tips å tenke på når du skal velge lydløsning:
1. Hvilke oppgaver skal lyden løse?
Det aller viktigste er å avklare hvilke oppgaver lydløsningen har, og hva den skal brukes til. Skal det spilles enkel bakgrunnsmusikk i en kantine, skal du plugge til en mikrofon, skal det være mulighet for videokonferanse? Eller skal du kanskje arrangere fest eller spille med et band?
2. Miljø
Hvilket miljø skal løsningen stå i – inne, ute, gymsal, treningssenter, kjøpesenter eller T-bane? Installeres løsningen i et kritisk miljø må man ta hensyn til brannvarsling, kutt av lyd ved alarmer og oppetid.
3. Estetikk vs. “god lyd”
I en drømmeverden er budsjettet så stort at du kan få vellydende høyttalere som i tillegg ser veldig bra ut. I realiteten må man ofte inngå et kompromiss – en mellomting som blidgjør både øret og øyne.
Ta en titt på noen audiovisuelle løsninger fra oss i Bravo
Telegrafen (arrangementslokale)
Telegrafen er et moderne arrangementslokale som harmonisk forener møter og festlige anledninger, og har markert seg som en perle i Oslo. Telegrafen er for oss i Bravo mer enn bare et arrangementslokale; det er et levende bevis på hvordan skreddersydde audiovisuelle løsninger kan forvandle ethvert rom til et multifunksjonelt mesterverk.
«Bravo var en viktig medspiller gjennom hele Telegrafen-prosessen, fra det tidlige planleggingsstadiet til endelig gjennomføring. Jeg er stolt av hvordan løsningene smelter sammen med arkitekturen i Telegrafen og hvor enkle systemene er å bruke.» forteller Jørn G. A. Eilevstjønn, driftssjef Telegrafen
Les mer om arbeidet med Telegrafen her
EY (kontorer, sosiale soner, restaurant og bar)
Midt i Oslogryta, med pulserende liv på alle kanter, har det historiske næringsbygget S7 blitt forvandlet til fremtidsrettede kontorer. Med fokus på behovene til både kunden og de ansatte leverte vi i Bravo audiovisuelle løsninger, samt teknisk infrastruktur.
EY ønsket seg fleksible og fremtidsrettede kontorløsninger med topp moderne utstyr som blant annet innebærer skjermer til videomøter, digital signage i sosiale soner, lydløsning i treningsrommet og skjulte høyttalere på takterrassen.
Fullstendig oversikt over leveranse til EY
Høyskolen Kristiania (utdanningssted)
Siden 2013 har vi samarbeidet med HK for å legge til rette for at studentene kan utfolde seg kreativt, med gode audiovisuelle løsninger. Alt fra kinosaler, auditorium, sosiale soner og streaming av undervisningen.
«Vår kontinuerlige dialog med Bravo og deres tilpasning til våre behov, gjør at vi sammen kan pushe grensene for hva som er mulig innen teknologi i utdanning,” – Trond Inge Sørli, seniorrådgiver for multimedia og læringsteknologi på Kristiania.
Se mer fra HK campus Urtegata her
Les mer om HK campus Kvadraturen her
Hvordan ser din lydopplevelse ut? Ta gjerne kontakt om du trenger litt IT-magi til din idé!